Vores rejse

Vores første indtryk af Lissabon var fantastisk. Lissabon er en smuk by, der ligger på syv høje som giver nogle fantastiske udsigter over byen. Vi var så heldige at bo i nærheden af sådan en høj, så vi havde rig mulighed for at se over byen. Der kørte i øvrigt også en gul sporvogn et par meter fra vores hotel som transporterede folk op af den forholdsvise stejle bakke.

Placeringen af vores hotel var intet mindre end fantastisk. Vi skulle ikke gå langt for at finde den nærmeste restaurant eller butik. Metroen, busserne og taxaerne befandt sig også lige rundt om hjørnet. Placeringen af vores hotel har været prikket over i’et. Der er ikke noget værre end at skulle med adskillige forskellige transportmidler for at nå frem til det til det man egentlig søger.

Den første dag i Lissabon var utrolig god. Det var den dag vi dannede os overblik over byen, udforskede den og lærte den at kende. Og med vores lærers brillante idé med kvartersanalyser fik vi rig mulighed for at lære byen at kende og endda danne vores eget indtryk. Kvartersanalyser var ret gode for os, dels fordi vi fik talt med indfødte og dels fordi vi fik mulighed for at være på egen hånd allerede på dag 2. Derudover var kvartersanalyserne grunden til vi lærte byen at kende så godt på så kort tid. Da vi først havde lært byen at kende kunne vi slå os løs og rive os fri fra lærerne, da vi nu selv kunne finde rundt.

Hver dag på studieturen havde sit eget program og heldigvis var der ingen af dagene der lignede hinanden. Den første dag ankom vi til Lissabon sent, så på denne dag var der ikke fastlagt nogen obligatoriske ture med klassen, hvilket faktisk var ret befriende. Dagen efter vi lavede kvartersanalyser, mandag skulle vi besøge ambassaden, hvor vi lærte overraskende meget om Portugal, både noget historisk, noget aktuelt og relevant for os at vide som fremmede i Portugal.

En af dagene fik vi mulighed for at besøge en Portugisisk skole i Lissabon, hvilket gav os et rigt indblik i hvordan skolemiljøet er i Portugal. Vi besøgte to klasser og fik snakket med både lærer og elever. Det var utrolig spændende at se hvordan unge i udlandet går i skole og undervises. Senere samme dag skulle vi ud og se Expo området, hvilket var betydeligt mere anderledes end det område vi havde færdes i, nemlig Restauradores. Expo området var moderne på alle niveauer. Både bygningernes faconer, metro-stationen og shoppingscentrene var moderne på højeste niveau. Den bydel var virkelig fascinerende og anderledes fra det vi kender til her i Danmark. Udover rundturen i Expo området, var vi en anden dag også i Belem, hvor vi så klosteret Mostenio dos Jenonimos, forsvaretårnet Torre de Belem samt monumentet Padräo dos Descobrimentos.

Vi oplevede i hvert fald Lissabon på den fedeste måde. Man kunne ikke skelne mellem det skolerelaterede vi lavede og det ikke skolerelaterede, det hele smeltede på en måde sammen i en højere enhed. Byturene var helt klart et højdepunkt for os alle sammen. Bare chancen for at kunne slappe af og slå os løs, få et par kolde mojitos og øl og ellers bare nyde nattelivet for en gang skyld i udlandet, var intet mindre end fantastisk.

På denne studietur kom vi virkelig ind på hinanden på kryds og tværs og på alle mulige måder, både fulde, ædru, glade og triste. Vi har nydt hinandens selskab hvert minut og hver dag og faktisk også lærernes. Det var noget helt andet at omgås med lærerne udenfor skoletiden. Alt i alt havde vi en fantastisk hyggelig tur, hvor hver enkel dag aldrig bliver glemt.

Dag 1 - Søndag 23/03

Kl. 9.00 – 10.00

​

• GÃ¥tur i Baixa omrÃ¥det.

• Fælles afgang mod Praca do Comérico (Baixa-bydelen)

• Vi gÃ¥r derefter via Rua Augusta til Rossio

• Alfama

Kl. 16.00 – 20.00

• Fodbold: Benfica – Academica (Frivillig aktivitet)Afgang fra hotellet

Dag 2 - Mandag 24/03

Kl. 8.00 -11.15

• Besøg pÃ¥ den danske ambassade

Kl. 11.15 - 13.30

• Frokostpause. Vi mødes ved Klosteret Mosteiro dos Jerónimos i bydelen Belem - Sporvogn 15E, kører fra Praca do Comerico eller Cais do Sodre

• Elevoplæg om klosteret

Kl. 13.30 – 15.30

• Rundtur i Belem;
    -klosteret
    -forsvaretÃ¥rnet Torre de Belem
    -monumentet Padräo dos Descobrimentos.

• Elevoplæg + verdensberømte cafe Antiga Confeitaria de Belem, smage den legendariske kage Pasteis de Belem.

Dag 3 - Tirsdag 25/03

Kl. 9- 12.00

• Gymnasiebesøg

Kl. 13-45- 15.30

• Rundtur I EXPO omrÃ¥det.

• Mulighed for et besøg i Ocenario (Europas største aquarium) eller shopping i Centro Comercial Vasco Da Gama. (170 butikker, 40 restauranter)

Dag 4 - Onsdag 26/03

Kl. 9.00 - 12.00

• Besøg ved Borgen Borgen Castelo de Sáo Jorge

• Elevoplæg

• Vi gÃ¥r fra borgen og ned til Alfama bydelen.

• GÃ¥tur i Alfama bydelen hvor vi skal se Katedralen SE samt det nationale Pantheon Panteao Nacional De Santa Engracia

Kl. 13.00-15.00

• Igreja De Sao Domingos. Samt Elavador de Santa Justa.

Kl. 18.00

• fællesspisning

Dag 5 - Torsdag 27/03